Happy Hour opzetten

Verhoog je omzet met Happy Hour

Happy Hour is een marketingstrategie waarbij klanten in een korte tijdperiode kunnen profiteren van flinke kortingen. Binnen de horeca kan dit uitstekend toegepast worden op frisdranken. Door Happy Hour in te zetten kun je als ondernemer in een uur tijd bijvoorbeeld alle tweede drankjes aanbieden voor de helft van de prijs. Het doel van Happy Hour is om meer gasten te trekken in de wat minder drukke uren, gasten te enthousiasmeren met een actie én om meer omzet te genereren.

Het toepassen van deze strategie is erg effectief. Zo is uit onderzoek gebleken dat 70% van de klanten geneigd is om een tweede drankje te bestellen als er een korting op wordt gegeven, zonder korting is dit percentage maar 30%. Het leuke aan Happy Hour is dat je als ondernemer helemaal zelf in de hand hebt hoe Happy Hour eruit zit. Je kiest zelf op welk tijdstip dit speciale uurtje plaatsvindt, welke korting je eraan koppelt en hoe je de actie communiceert naar je gasten toe.

Uitkomsten van Happy Hour

Voor onze berekeningen zijn wij ervan uitgegaan dat er in het Happy Hour 50% korting wordt gegeven op de aankoop van een tweede drankje. Uitgaande dat één flesje Coca-Cola voor €0,38 ingekocht wordt en gemiddeld weer wordt verkocht voor €2,52. Op één flesje Coca-Cola pak je als ondernemer ongeveer 85% marge, als een korting wordt toegepast verkoop je het flesje voor €1,26 en pak je ongeveer 70% marge. De gemiddelde marge op een flesje daalt dus met 15% wanneer je Happy Hour invoert.

Het voordeel zit hem echter in de omzet. Wanneer het tweede drankje voor de helft van de prijs wordt aangeboden tijdens Happy Hour, stijgt de koopintentie van 30% naar 70%. De gemiddelde besteding zonder een aanbieding is ongeveer €3,28 en met aanbieding is het €3,41. Dit is een stijging van 4% op de omzet.

Kijkend naar de absolute marge verdien je zonder korting gemiddeld €0,64 op een tweede Coca-Cola flesje, met aanbieding is dit €0,62. Zonder aanbieding wordt er aan elke gast gemiddeld €2,78 verdiend, dit is een eerste drankje plus tweede drankje. Met aanbieding is dit bedrag iets lager, namelijk €2,76. In totaal daalt de absolute marge met 1% per bestelling tijdens Happy Hour

Zie hieronder hoe je zelf jouw voordeel kan berekenen: