Gastenbinding, blijf in contact

Gastenbinding, blijf in contact

In tijden zoals deze merkt men hoe belangrijk het is om in contact te blijven met de (vaste) gasten. Social Media spelen hier een hele belangrijke rol bij, een andere manier om je gasten te blijven benaderen is bijvoorbeeld via nieuwsbrieven (email) of via persoonlijke aanbiedingen. Maar nu is de vraag: hoe kom ik aan de benodigde gegevens van mijn vaste gasten?

Een mogelijke manier van het vergaren van een “gastenbestand” is het gebruiken van een loyalty-/spaarsysteem. Iedereen kent de ‘ouderwetse’ papieren stempelkaart wel waarbij je via stempels of stickers kunt sparen voor een 10e kopje koffie gratis. Dat is sympathiek en het heeft zijn effect op terugkerende gasten wel bewezen, echter bouw je op deze manier niet aan een database aan gastendata. Het is dus het overwegen waard om te kijken naar een online loyalty-systeem.

Succesvoorbeelden zijn er volop: zo heeft Albert Heijn de Bonuskaart, Jumbo de Extra’s pas, Hema heeft een veel gebruikte “mijn Hema” app met spaarfunctie en als we in de Out Of Home Food sector kijken dan is Mc Donalds een erg krachtig voorbeeld.

Dat je nu geen gasten in je zaak kunt ontvangen betekent niet dat je nu niet kunt beginnen met het opzetten van een loyalty-systeem. Je kunt dit moment aangrijpen om een digitaal loyalty-systeem op te zetten en jouw leden te belonen met iets extra’s. Dat kan zijn in de vorm van een gratis drankje bij je 3e afhaalmaaltijd, een gratis welkomstdrankje voor ieder lid wanneer je weer opengaat of ga de samenwerking aan met een goed doel. Een voorbeeld hiervan is Hema waarbij je je punten kunt schenken aan de voedselbank in de vorm van kopjes koffie.

Er zijn vele aanbieders op de markt, dit is een kleine greep uit het aanbod. Neem eens een kijkje op hun websites om te zien wat het beste bij jouw concept past:

Diensten kenbaar maken via Facebook

Facebook maakt het nu gemakkelijker om de tijdelijke aanpassingen van je diensten kenbaar te maken. Denk aan aangepaste openingstijden of het feit dat je nu ook eten en drinken thuisbezorgd.
Handig om op deze manier jouw volgers te informeren.
Meer weten? Kijk dan op: display service changes on Facebook