Online tips voor ondernemers

Online tips voor ondernemers

Wij geven jou een aantal tips om als ondernemer je online aanwezigheid te verbeteren. Lees hier meer over bezorg & afhaalmogelijkheden, hoe je meer traffic naar je website genereert en hoe je op korte termijn voor meer cashflow kan zorgen.

Tips sociale media & marketing

  • Eerst: fix the basics: heb jij je Google Bedrijf ( https://google.com/business ) al op orde? In Google bedrijf kun je je openingstijden aanpassen, je bestelpagina met een URL aan je profiel toevoegen én het is aan te raden om het verzorgingsgebied van jouw bezorgdiensten in te voeren zodat je jouw doelgroep beter gaat bereiken. Ook een aanrader: plaats je menukaart online via Google Mijn Bedrijf. Heb je hem op dit moment niet online beschikbaar? Een foto of de pdf van je menukaart uploaden is een quick & dirty oplossing die voor jouw gasten ook duidelijk is.
  • Maak op sociale media kenbaar dat je open bent voor afhaal en/of bezorging. In de bijlage van deze mail staan een aantal suggesties die hier gebruikt voor kunnen worden. Gebruik Facebook en Instagram posts en stories en vergeet niet om een link in je “bio” of post te plaatsen naar jouw bestelpagina.
  • Met jouw eigen social media zal je met name bestaande fans bereiken. Een uitdaging is om nieuwe fans te maken. Daarvoor zijn een aantal strategieën waarvan we hier een paar uitlichten:
    • Viral Post: is jouw post zo ludiek dat het veel aandacht krijgt? Dan is de kans groot dat ook ‘niet volgers’ dit zien.
    • Gebruik in jouw post #hashtags. Gebruik # die niet té groot zijn, dan is de kans groot dat je verdwijnt in de massa. Als vuistregel mag je aanhouden dat een hashtag succesvoller is wanneer deze niet meer dan 50k keer gebruikt is. Nóg belangrijker: voeg de # meteen toe aan jouw post en doe dat niet achteraf, dan heeft het geen effect meer.
    • Zorg voor interactie onder jouw posts. Mensen vinden het niet leuk om een account te volgen wat enkel reclameboodschappen zendt, maak er een persoonlijk profiel van voor jouw zaak. Een tag & win actie helpt om meer zichtbaarheid te generen omdat jouw volgers, niet-volgers kunnen taggen en interesseren.
    • Een succesvolle strategie welke niet gratis is, maar de kosten hoeven niet hoog te zijn, is gebruik maken van een bannercampagne. Instagram, Facebook en Google bieden deze diensten aan. Facebook heeft een aantal tips opgesteld om rekening mee te houden tijdens deze tijden van crisis https://www.facebook.com/business/boost/resource

Daarnaast heeft Facebook aangekondigd dat ze kleine ondernemers gaan steunen op financieel gebied: “That’s why today I’m announcing that Facebook is investing $100 million to help 30,000 small businesses in over 30 countries where our employees live and work.”. Wie hier voor in aanmerking komen is nog niet duidelijk maar via deze website kun je je aanmelden voor de komende updates: https://www.facebook.com/business/boost/grant


  • Een andere banner strategie kan zijn om bijvoorbeeld in de app van NU.nl een banner campagne op te starten: https://adverteren.nu.nl/stap-1-kies-locatie/. Jouw bannercampagne wordt dan enkel vertoond wanneer de consument binnen een door u bepaalde regio (bijvoorbeeld uw verzorgingsgebied) in de NU.nl app kijkt.
    • Maak gebruik van jouw lokale netwerk. Vraag vrienden, kennissen en vaste klanten bij jou in de buurt om jouw posts te delen of om hun ervaringen (heerlijk gegeten vanavond bij…like!) op hun Instagram stories of Facebook stories te zetten. Dat werkt echt heel sterk. Daarnaast kan sponsoring van lokale initiatieven je onderneming nu ook extra helpen. Mensen hebben het beste met je voor en zijn zeker bereid elkaar hulp te bieden.

Tips bezorging en afhaal

  • Maak gebruik van de bestaande platformdiensten zoals Thuisbezorgd.nl/ UberEats/ Deliveroo en spreid je kansen. Het grote voordeel van deze platforms is dat je gebruik maakt van hun trouwe gebruikers en je zelf minder hoeft te investeren in het bekendmaken van jouw bezorgdienst.
  • Voor meer praktische tips bij het opstarten van maaltijd bezorging, bijvoorbeeld over verpakkingsmateriaal, lees dit artikel van Misset Horeca: https://www.missethoreca.nl/restaurant/artikel/2020/03/praktische-tips-voor-de-horeca-bij-het-starten-van-maaltijdbezorging-101333515
  • Mocht je op dit moment op het gebied van dranken enkel Horecafles in huis hebben, overweeg dan om voor bezorging over te gaan op PET en blikverpakking aangezien daar geen statiegeld op zit. Overweeg daarnaast om een verpakking voor thuis toe te voegen, zoals een 1.5L fles.
  • Via de website cocacolavoorondernemers.nl is digitale content gratis beschikbaar.
  • Kijk goed naar wat het bezorgaanbod bij jou in de buurt is. Zeker in de kleinere gemeentes is het aanbod vaak beperkt. Pizza, shoarma en Doner zie je al vaak aangeboden, maar gezondere maaltijden zijn er vaak niet. Daar is juist nu behoefte aan!
  • Zit je niet in de randstad: kijk ook of je misschien kunt bezorgen in dorpen om je heen. Daar zijn vaak heel weinig alternatieven. Als je kunt plannen dat je met meerdere bestellingen tegelijkertijd kunt rijden naar een dorp in de buurt, dan biedt dat kansen
  • Denk er aan een specifiek gerecht te verkopen die je ook makkelijk in grotere hoeveelheden kunt maken. Een menu kaart met maximaal 4 gezonde gerechten kan al voldoende zijn.
  • Er is vaak veel interesse in Sushi, maar dat wordt in kleine gemeentes vaak niet aangeboden. Hierin liggen dus kansen én daarnaast zijn klanten ook bereid om hier meer voor te betalen.
  • Bied ook een vegetarische oplossing aan.
  • Verander regelmatig van gerechten. Bedenk een hap van de dag zodat mensen vaker voor je kiezen in een week.
  • Maak het gerecht bekend via social media of op je website. Vertel je volgers dat je nieuwe gerechten via Facebook en Instagram bekend zal maken. Op deze manier komt je doelgroep vaker met jouw zaak in contact en zullen ze vaker bij jou bestellen.
  • Door de juiste interactie in deze periode bouw je ook een loyale klantengroep op die straks ook na de crisis bij jou in je zaak komt.
  • Heb je geen bestelsite maar kun je wel bij jou telefonisch bestellen? Denk ook aan bestellen per WhatsApp! Maak een WhatsApp Business account aan (gratis app) waarbij je makkelijk het menu van de dag automatisch kan laten sturen als mensen je appen. Check: https://www.whatsapp.com/business/ of kijk op YouTube voor filmpjes met uitleg.
  • Is contactloos betalen een issue, heb je geen mobiele pin-terminal? Denk ook eens aan de mogelijkheid om een Tikkie te sturen naar een klant waarvan je het 06 nummer hebt.

Tips overig

  • Maak via social media gebruik van je achterban en roep op om een tegoedbon of cadeaubon aan te schaffen óf te vragen om een donatie. Meld je daarom aan bij https://www.helpdehoreca.nl/, dit is een initiatief van diverse Horecapartners, waaronder Coca-Cola European Partners. Via deze website kan jij (gratis) jouw waardebonnen verkopen. De opbrengsten worden maandelijks aan jou uitgekeerd.
  • Donatie: Voorbeeld initiatief voor donaties: https://doneren.restaurant/
  • Deel een Tikkie QR code op jouw social media kanalen om donaties te ontvangen https://www.tikkie.me/bedrijven.  
  • Heb je een te grote voorraad aan eten/ ingrediënten en krijg je het niet op? https://etenover.nl en https://toogoodtogo.nl/ zijn initiatieven waarbij je je voorraad kunt aanbieden aan consumenten.
  • Denk alvast aan een plan om je klanten na de crisis weer naar je zaak te krijgen. Misschien kun je daar nu al een actie voor opzetten met een melding op je site: Bestel nu bij ons en ontvang een voucher voor een drankje op het terras als we onze zaak weer open hebben na de crisis