Hygiëne en 1,5 meter afstand

Hygiëne en 1,5 meter afstand

Sinds 1 juni 2020 mogen horecagelegenheden weer open. Wel gelden er beperkingen en strikte voorwaarden waaronder het handhaven van de 1,5 meter afstand en het zeker stellen van goede hygiëne. Koninklijke Horeca Nederland heeft een protocol opgesteld voor ondernemers. Op basis van dit protocol hebben wij wat tips opgesteld. Het volledige protocol lees je hier.

Enkele tips om de 1,5 meter afstand te bewaren

Voor een checkgesprek conform de RIVM richtlijnen bij de reservering (of bij aankomst):

  • Had u een of meerdere van de volgende klachten in de afgelopen 24 uur: koorts vanaf 38 graden, hoesten, neusverkoudheid of benauwdheidsklachten?
  • Hebt u op dit moment een huisgenoot met koorts en/of benauwdheidsklachten?
  • Hebt u het coronavirus gehad en is dit de afgelopen 7 dagen vastgesteld?
  • Bent u in quarantaine omdat je direct contact hebt gehad met iemand waarbij het nieuwe coronavirus is vastgesteld?
  • Hebt u een huisgenoot /gezinslid met het nieuwe coronavirus en hebt u in de afgelopen 14 dagen contact met hem/haar gehad terwijl hij/zij nog klachten had?

Indien een van de vragen met ja beantwoord wordt, maak dan geen afspraak of annuleer de afspraak

Tips voor tafel en terrasindeling

  • Plaats bij voorkeur precies het juiste aantal tafels en stoelen, om zo de 1,5 meter te garanderen. Als je ruimte hebt om overbodige tafels en stoelen op te slaan, haal ze dan weg. Mocht dat niet kunnen, maak dan met tape en kruisen duidelijk dat deze niet te gebruiken zijn.
  • Beperk als het kan, het aantal looprichtingen en maak voldoende brede paden. Maak bijvoorbeeld een route met zoveel mogelijk eenrichtingsverkeer. Terrassen zijn natuurlijk vaak open maar je kan aangeven wat je als entree aanwijst en wat als uitgang.
  • Denk aan afscheiding: schermen van plexiglas worden bijvoorbeeld veelvuldig gebruikt om tafels en mensen van elkaar af te scheiden.
  • Hang overal duidelijke aanwijzingen op. Een grote uitdaging zal zijn dat de gasten de regels niet uit het oog verliezen. Communiceer bij de ingang en aan de tafels of andere plekken goed welke regels je hanteert.
  • Mocht er sprake zijn van rijvorming voor je zaak, plaats daarvoor ook kruisen op de grond om de 1,5 meter te borgen. Vraag groepen om wat afstand te nemen en maar 1 persoon uit de groep in de rij te laten staan. 

Hygiëne

  • Leg alle regels die gelden bij binnenkomst zichtbaar op, zoals op de deur.
  • Gastvrijheid staat hoog in het vaandel bij ondernemers. Maar geef je klanten geen hand bij binnenkomst (een andere Coronagroet is altijd mogelijk).
  • Wijs je personeel ook op het belang van regelmatig handen wassen. Als dat zichtbaar kan, laat dat niet na. Het biedt vertrouwen aan de klanten.
  • Wijs ook je klanten op het belang van handen wassen bij binnenkomst én na toiletbezoek.
  • Indien er deuren zijn die open kunnen staan, laat ze dan open. Hoe minder klinken e.d. aangeraakt hoeven te worden, hoe beter het is.
  • Ontsmet regelmatig alle oppervlakten, tafels en stoelen van het restaurant. Bedenk welke oppervlakte mensen vaak aanraken en betrek die ook bij de ontsmetting. Normaal gesproken zul je dat snel tussen shiften door doen zodat de klanten het niet zien. In deze tijd is het juist nuttig om het zichtbaar te maken. Het biedt vertrouwen en wijst iedereen weer op het belang van hygiëne. Je kan ook een kaartje op tafel zetten voor nieuwe klanten dat deze tafel voor hun komst is schoongemaakt.
  • Digitaal is sociaal. Laat de klanten bij voorkeur elektronisch reserveren en betalen met hun pinpas of smartphone. Klik hier voor meer info over bestel apps.