Adverteren op Instagram – Laat horen dat je open bent!

Adverteren op Instagram – Laat horen dat je open bent!

Sinds de COVID-19 crisis zijn de meeste horecagelegenheden dicht. Toch zijn veel horecazaken, cafetaria’s, broodjeszaken etc gestart met afhaal/ bezorgdienst of zijn dit gaan uitbreiden. Vervolgens sta je voor de volgende uitdaging: hoe maak ik dit kenbaar aan mijn doelgroep? Onderstaande afbeelding is geen uitzondering in het huidige straatbeeld. Echter wordt men opgeroepen zo veel mogelijk thuis te blijven dus er is een groot deel van jouw potentiele gasten die dit niet te zien krijgt (neemt niet weg dat ook deze aanpak zeker van toegevoegde waarde is).

Instagram is een medium wat een hele goede aanvulling kan zijn om de mensen thuis te bereiken. Instagram is simpel in gebruik, je bereikt jouw trouwe gasten tot in hun woonkamer en met relatief weinig budget kun je adverteren om nieuwe potentiele kopers te bereiken.
Hoe dit moet? Daar gaan we je in dit artikel mee helpen.

Stap 1:

Stap 1: Als je dit nog niet hebt, start een Instagram Business Account voor jouw zaak. Lezen hoe dit moet? business.instagram.com/getting-started?locale=nl_NL


Let op: een koppeling met Facebook is niet nodig wanneer je een advertentie wilt plaatsen m.b.v. onze uitleg. Ben je al wat meer wegwijs in Instagram en Facebook dan is de koppeling met Facebook wel aan te raden.

Stap 2:

Post een afbeelding & tekst die jij wilt promoten richting jouw doelgroep. Een afbeelding van een van jullie bezorgers of van een heerlijke afhaalmaaltijd, gebruik in je tekst een ‘call to action’ zoals “bestel op onze website”

Stap 3:

Klik op “promoten” en kies waar je naar wil doorverwijzen via jouw advertentie. Heb je een eigen website of een thuisbezorgd.nl/ Ubereats of Deliveroo pagina? Kies dan hiervoor. Indien je geen bestelpagina hebt, kies dan voor een doorklik naar jouw Instagram profiel of geef de optie om een bestelling te plaatsen via een privebericht. Ook kun je in dit menu de knop in jouw advertentie aanpassen, wij kiezen hier voor ‘shoppen’.

Stap 4:

Definieer jouw doelgroep voor de campagne. Indien je al een grote volgersgroep hebt op Instagram kan je er voor kiezen om automatisch te “targeten”. Als je hier niet zo zeker van bent kun je er voor kiezen om een eigen doelgroep op te stellen. Hierbij kun je aangeven op welke locatie je wilt promoten. Neem hiervoor het adres van jouw zaak, je kunt ook aangeven hoe groot de straal is waarbinnen je wilt targeten, bijvoorbeeld 2km. Daarnaast kan je aangeven welke interesses jouw doelgroep waarschijnlijk heeft. Bezorg jij heerlijke biologische gerechten? Dan zouden de interesses ‘biologisch eten’, ‘restaurant’ en ‘duurzaamheid’ goede voorbeelden zijn. Zorg dat je hier minimaal 5 interesses selecteert. Tenslotte kan je de leeftijd en geslacht van je doelgroep nog definiëren.

Stap 5:

Stel jouw budget in. Aan te raden is om minimaal €5,- per dag in te zetten en de campagne minimaal 6 dagen te draaien zodat Instagram de tijd heeft om de juiste doelgroep te vinden.

Stap 6:

Je hebt het gehaald! 😉 Hier kun je jouw advertentie controleren voordat je hem online zet.
Indien je helemaal tevreden bent rest alleen nog om op “promotie maken” te klikken.
Helaas moet je nog wel even betalen, dat kan via Creditcard, Paypal of iDeal maar hopelijk heb je dat er met een aantal bestellingen al uit!